Betlehem

Jorden kanske snurrar
Runt solen varv på varv
Genom himmlens dörrar
Ska livet gå i arv

Men Betlehem
Det var länge sen
Som tre vise män
Kom till Betlehem

Jag har aldrig saknat
En hoppfull framtidstro
Ändå har jag vaknat
Och känt min ångest gro

Men Betlehem
Det var länge sen
Som tre vise män
Kom till Betlehem

Jag är glad i alla fall
Att min sommarglass är kall
Att mitt vinterelement
Kan ge mig värme
Men i botten av mig själ
Finns det ängslan gått och väl
Men mitt skratt är nog min bästa ägodel

När jag så bekänner
Att jag är rädd ibland
Kan det finnas vänner
Som sträcker ut en hand

Men Betlehem
Det var länge sen
Som tre vise män
Kom till Betlehem

Jag är ganska nöjd ändå
För att du vill höra på
Det finns alltid någon mun
Som aldrig lyssnar
Och jag får göra vad jag vill
Tills nån annan säger till
Jag kan se på dig igenom min pupill
Alla goda féer försvinner allt för fort
För att Fareseer vaktar vid min port

Men Betlehem
Det var länge sen
Som tre vise män
Kom till Betlehem

// Ted Gärdestad


Comments

Comment this post:

Name:
Remember me?

E-mail address: (will not show!)

URL/Blog address:

Comment:

Trackback
RSS 2.0