Sist att bli vald

"Det är idrott och idag är det lagsport på schemat. Läraren plockar ut två av eleverna. De som är bäst, de är i form, tränar regelbundet och de är bra på allt vad skolidrott heter. Varsitt lag får de, precis som vanligt. Nu är det deras tur, de får välja en medlem till sitt lag. Så fortsätter det tills en stackare står ensam kvar. Alltid samma ensamma person, värdelös på idrott, säkert något överviktig. Mardrömsscenariot världen över. Ett hån som i värsta fall plågar en hela livet. "

Men seriöst? Alltid på film, alltid i amerikanska tv-serier, engelska böcker. Visst, jag har blivit tvungen att inse att High School filmer faktiskt speglar en verklighet. Så detta händer med största sannolikhet också. Men går det till såhär i den svenska skolan? Det kan jag inte tänka mig. Jag har ändå gått i fem olika skolor och jag har aldrig varit med om att laguppställningen har skett så. Visst, jag menar inte att det aldrig har förekommit, eller förekommer nu med. Men knappast som regel? Knappast alltid eller oftast?

Kan någon ge mig ett konkret exempel på var och när detta förekommer, i Sverige.


Comments

Comment this post:

Name:
Remember me?

E-mail address: (will not show!)

URL/Blog address:

Comment:

Trackback
RSS 2.0