invandring

Man kan vara rasist utan att egentligen veta om det. Man tror att man inte är det, men det behöver ju faktiskt inte stämma. Jag kan väl förstå att många tycker att vi tar in för många invandrare, och att vi borde göra något för att minska den, då det i vissa fall är ett problem. Jag är inte väldigt insatt i hur det går till men jag är väl medveten om att vi tar in många invandrare och att det kostar en del pengar innan de har blivit en del av det svenska samhället och kan jobba och så vidare precis som alla andra. Jag säger dock inte att invandrare ska dra härifrån och att de förstör den svenska kulturen. Det är ju bara korkat.

Men jag tycker att vi absolut borde ha en gemensam flyktingpolitik i EU så att vi kan sprida invandringen mellan alla länder. Eller menar ni helt enkelt att inga som inte är födda i Sverige ska få komma hit? För inom EU och Schengen och allt vad det är så har vi ju regler och lagar som säger att vi får flytta runt för att arbeta och studera som vi vill, med andra ord är det helt okej för alla inom EU att komma hit. Vill ni ändra på det? Men det betyder ju också att vi inte kan flytta till Spanien när vi blir pensionärer och leva våra sista år i värmen. Fast jag antar att ni som tycker det bara tycker om Sverige och inte ens åker på semester utomlands för att ni avskyr allt annat än svensk kultur.

Sedan kommer många hit med släktband, vilket jag absolut inte är emot. Min pojkvän är ju från ett afrikanskt land och jag vill ju absolut leva med honom och vill att han ska flytta hit. Tycker ni att det är ett problem? Att jag får leva med den jag älskar? För det är klart att vi kommer att blanda våra traditioner och kulturer när vi lever tillsammans på ett eller annat sätt. Han kommer ju inte lämna allt han känner till och tycker om bara för att han skulle råka flytta till Sverige. Lika lite som jag kommer göra det den dagen jag har möjlighet att flytta utomlands, vilket är en dröm jag har.
   Men om ni tycker att dessa människor inte ska få komma hit bidrar ni till splittringar inom familjer och vänner. Vill ni ha det på ert samvete?

Flyktingar. Vad ska man säga? Det är ju ingen av dessa människor som egentligen vill komma hit. De kommer ju för att de är i fara i sitt hemland och inte har något annat val. Men ni tycker naturligtvis att de ska stanna där, för de kan ju för fan inte komma hit och belasta oss! Precis som ni skulle göra den dagen då Sverige hamnar i en sådan situation. Jag skulle i alla fall inte stanna i Sverige och vänta på att en bomb spränger bort hela mitt hus eller dylikt. Jag kommer naturligtvis försöka ta mig till ett land där det är tryggt och vilja stanna där tills det är möjligt att flytta hem igen. Vilket jag är övertygad om är deras plan också.

Nå, jag vet inte riktigt om jag fick ur mig allt, men jag tror det. Jag vet i alla fall att en del av det jag sa var väldigt ironiskt menat och om ni inte förstår det kan ni ju alltid fråga om ni undrar...


Comments

Comment this post:

Name:
Remember me?

E-mail address: (will not show!)

URL/Blog address:

Comment:

Trackback
RSS 2.0