citat

16 Favoritkaraktär tjej

17 Favoritcitat från din favoritbok.

Favoritbok? Hm. Nåja. Jag har i alla fall ett citat att dela med mig av.

"Han svepte mellan dem medan de övade, lika lik en förvuxen fladderms som någonsin, och dröjde sig kvar hos Harry och Ron för att se dem kämpa med uppgiften.
   Ron, som just skulle förhäxa Harry, var blodröd i ansiktet och höll läpparna tätt sammanpressade för att rädda sig från frestelsen att mumla besvärjelsen. Harry stod med trollstaven höjd och väntade på helspänn på att avvärja en förhäxning som aldrig tycktes komma.
   "Ynkligt, Weasley", sa Snape efter en stund. "Här, låt mig visa dig..."
   Han riktade sing trollstav så snabbt mot Harry att Harry reagerade instinktivt. Med varje tanke på icke-verbala förtrollningar som bortblåst vrålade han:
   "Protego!"
  
Hans skyddsförtrollning var så stark att Snape förlorade balansen och törnade emot en skolbänk. Alla eleverna hade vänt sig om för att titta och såg nu hur Snape rätade upp sig med bister uppsyn.
   "Kommer du ihåg att jag sa att vi skulle öva icke-verbala förtrollningar, Potter?"
   "Ja", sa Harry stelt.
   "Ja, sir."
   "Ni behöver inte kalla mig 'sir', professorn."


Men ni anar inte hur sjukt lång tid det tog mig att hitta det! Jag har suttit och bläddrat fram och tillbaka, kollade i kapitel-registret för ledtrådar. Försökt komma ihåg vilken del av boken det är i och så vidare. Det är alltså från Harry Potter och Halvblodsprinsen, av J.K. Rowling.

Jag gillar ett annat, från Doktor Glas också. Men det kan vi ta en annan gång. Detta är ju bara så roligt. Synd att de inte fick med det i filmen...

Comments

Comment this post:

Name:
Remember me?

E-mail address: (will not show!)

URL/Blog address:

Comment:

Trackback
RSS 2.0