Amerikanska blåbärsmuffins

Jag sitter här med en kopp te och mumsar på mina amerikanska blåbärsmuffins som jag bakade i torsdags. De blev väl inga konstverk direkt, men otroligt goda. Receptet hittade jag här, men jag använde frysta blåbär istället för förska och jag använde vanligt bakmargarin istället för osaltat smör. Jag kan rekommendera att använda ordentliga formar istället för de tunna bullformar jag tog. Min syster har ett par fina formar i silikon, som dessutom är lite större. De hade nog fungerat utmärkt.




5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 krm salt
125 g osaltat smör
2 st stora ägg
1,25 dl mjölk
2,5 dl farinsocker
1 tsk vaniljsocker
3,75 dl färska blåbär

1. Sätt på ugnen på 200 g. Rör samman mjöl, bakpulver och salt och ställ åt sidan så länge.

2. Vispa socker och smör poröst med elvisp på hög hastighet, ca 2 min. Tillsätt äggen, ett i taget under vispning. Tillsätt vaniljsocker och mjölk. Rör sean försiktigt ner de torra ingredienserna och blåbären.

3. Fyll muffinsformarna till ca två tredjedelar. Grädda 18-20 minuter i ugn tills smeten stelnat. Server varma eller ljumna.


Comments

Comment this post:

Name:
Remember me?

E-mail address: (will not show!)

URL/Blog address:

Comment:

Trackback
RSS 2.0