påskkärringar - ett världsfenomen?

Jag och Maher sitter på ett café i Tunisien och jag ser detta:



Eftersom jag inte har någon aning vad man kallar detta på engelska (eller arabiska för den delen) säger jag: Åh, en påskkärring. På ren svenska.
Yes, säger Maher då. Och jag fattar ingenting, hur kan han veta vad en påskkärring är? Och ännu mindre att det heter påskkärring, ett svenskt ord. Jag tänkte att han hört fel men efter att ha upprepat detta ett antal gånger har jag försäkrat mig om att han har stenkoll på påskkärringar. Så då berätta jag lite om att vi alla klädde ut oss till påskkärringar när vi var små och att jag saknar detta, för att det är kul såklart. Men jag får väl vänta tills jag får barn så att jag kan följa med de ut.

Men det var ju lite roligt =)

Comments

Comment this post:

Name:
Remember me?

E-mail address: (will not show!)

URL/Blog address:

Comment:

Trackback
RSS 2.0